Kroatienresan….

…i stora drag:

Klockan 04.00 satte vi oss i bilen för att bila ner till Trelleborg och därifrån ta färjan till Rostock. Väl framme i Tyskland körde vi till Berlin där vi övernattade på ett Etapphotell, enkelt och billigt men helt ok för en övernattning. På söndagen körde vi vidare till Munchen för ännu en övernattning på ett Etapphotell.

Nästa land vi körde in i var Österrike. Jag säger bara wow!! Vilket vackert land. Det ”roliga” var att vår och familjen S GPS visade olika vägar. När de bytte fil i en bilkö kom vi ifrån varandra. Deras GPS visade vägen genom tunnlarna, dvs marknivå medan vår visade vägen genom alperna. Smala serpentinvägar rakt upp. Plötsligt började bilen lukta bränt och vi var tvungna att stanna i vägkanten. När vi steg ur bilen kände man hur man riktigt föll framåt, så brant var lutningen. När bilen vilat en stund kunde vi dock fortsätta färden som strax gick nedåt istället. Tycker så synd om familjen S som missade denna magiska färd…istället fick de stå i bilköer ca 3 timmar.


Magnifika berg!


Snacka om att svärfars bil fick jobba i backarna!


Såna här slott såg man lite överallt.

Nästa land var Slovenien. Det vi såg av detta land går absolut inte att jämföra med Österrike. Det största minnet från Slovenien är bilköer, mycket vägarbete.

När vi slutligen kom fram till Kroatien framåt kvällen blev jag kär! Vilken värme! Vilken natur! Vilken lägenhet! Stor, fräsch och underbar! I lägenheten fanns två sovrum med dubbelsängar, två badrum med badkar i det ena och dusch i det andra. Ett ganska stort allrum med ett välutrustat kök. Balkong längs med hela lägenheten. Vilken utsikt!


Syns det att jag njuter av semestern? =)


Från balkongen hade vi utsikt över havet och öarna, poolområdet samt själva byn Vrsar till höger (syns dock inte här).

Veckan som gick kan sammanfattas med sol, värme (mellan 30-32 grader i skuggan), slappa, god mat och dryck….kvalitétstid med andra ord.  Havet var dock så supersalt så alla låg hellre vid poolen och badade och solade. Jag doppade mig bara två gånger i havet men badade desto mer i poolen. En badkruka som jag trivdes som fisken i vattnet i det ljumna poolvattnet. =)


Alexandra blickar ut över havet.


Alexandra och jag.


Tre kusiner som blickar ut över havet.


Varför ska bara de vuxna få beställa drinkar? Här svalkar sig Jennifer med en god jordgubbsdrink.


Så här lugnt och stilla var poolområdet när jag kom dit vid halvnio-tiden om dagarna.

 
Min semesterläsning.


Många öl blev det….maken i bakgrunden. =)


Inte helt fel med ”Sex on the beach”. =)


Inte helt fel med en siesta. Noa som tar sig en tupplur.

Det som också är helt underbart när man är utomlands är att sätta sig på en restaurang varje kväll.


En av Kroatens nationalrätter, Çevapçiçi, blev en av favoriterna hos mig…mums.


Jag testade också musslor för första gången. Inte så äckligt som jag trodde att det skulle vara. Det är bara kontistensen jag har lite problem med.


Mycket dricka blev det också. Då menar jag inte bara vatten utan öl och vin också. Här skålar vi i gott Kroatiskt öl. Skål! =) Trots all god mat och dryck gick jag bara upp ½ kg!!! Hur i hela friden kan detta stämma? Kanske kan de 151 trappstegen upp till lägenheten ha en liten orsak till detta?

På kvällarna efter restaurangbesöken gick vi oftast en runda på marknaden. Vi höjde säkert Kroatiens BNP en del genom att köpa nio (9!!) fotbollströjor. Noa köpte fem, Jennifer tre och Jögge en. De kostade bara mellan 50 och 100 kr. Det bidde också en hel del glass, både på dagarna och kvällarna.


Hela kusinskaran.


Jennifer med Ice-slush och Moa med sockervadd.


Här busar jag med kusin Max.


Som sagt…många glassar blev det.


Underbar solnedgång…

En dag åkte alla utom jag, Sanna och Moa på en båtutflykt, b la till Piratön. Vi som inte följde med stannde och latade oss vid poolen. =)


Ser så rogivande ut… Tack Eva för att du tog några foton på mina barn när jag låg vid poolen. =)


Tydligen så rogivande att Jennifer somnade på däck.

När vi skulle åka hem bestämde vi oss för att köra i ett sträck, ingen övernattning alltså. Vi började köra kl.16 på lördag em och kom hem på söndag kväll. En kul grej var att när vi stannade i Österrike för att äta träffade vi på en av Noas fotbollskompisar. De hade varit i Italien. När vi satt där på restaurangen blev det ett sjuhelsikes oväder med åska och ösregn. Strömmen gick så där satt vi och försökte äta spaghette i mörker. =) Vi hade innan bestämt oss för att ta färjan Puttgarden/Rödby och köra via Danmark hem. Tyvärr hände en olycka nära Puttegarden så vägen stängdes av ett bra tag. Vi höll på att få spatt efter köerna i Slovenien på vägen till Kroatien. Tack och lov så öppnades vägen upp efter upp efter ca en timme och vi kom med färjan hem.

Jag hade riktig ångest när vi skulle åka hem….Love Kroatien…..kommer definitivt att åka dit igen i framtiden! Nu väntar jag bara på alla foton jag skickat iväg för framkallning. Såå sugen på att scrappa dem!

Det var ett axplock av alla foton (ca 500) och erfarenheter…… längtar redan tillbaka……

 

 

 

14 svar to “Kroatienresan….”

  1. Mette Says:

    Mmmmmm så många underbara semesterbilder!
    Jag har aldrig varit i Kroatien, men nu blev jag också sugen på att åka dit! 🙂

  2. Monica Says:

    Semestern ser ut att ha varit helt fantastisk! Kram. (Förresten får du gärna sno handstilen, eller snarare låna. Det är bara att härma! 🙂

  3. Henrietta Says:

    Vilken härlig semester!
    We Dare You är en utmaning/tävling som Bodil på Jommas Lilla Krypin anordnar. Varje månad får man ett kit som ska räcka till 4 LO:s. Alla har fått en lista på vad vi ska scrappa om under året. Tävlingen pågår till nyår. Det blir en BOM på slut tampen.

    Kramar Henrietta

  4. SusanneSj Says:

    Gomorron,
    vad kul att läsa om er härliga resa och framförallt se alla ljuvliga bilder. Ni verkar ha haft det riktigt toppen.
    Sköt om dig!
    Kram

  5. Fia Says:

    Ååååå härligt!!!! Riktigt mysiga bilder!

  6. Petra/Paradise Says:

    ååh!! Det där såg inte fy skam ut!! 😉
    Härliga semesterfoton!!

    Det tråkigaste när man bilar är just alla bilköer..
    men är man ett gäng så brukar det gå bra ändå..då sitter man ju å tjötar istället. 😉

    Roligt att du delar med dej av dina bilder! =)
    kram Petra

  7. Maria Hassel Says:

    Såg helt underbart ut! Österrike är också en höjdare! Såå vackert! Några år sedan jag var där nu dock. Förr var vi där minst 1 gång/år. Min mammas syster bodde i Innsbruck större delen av sitt liv. Hon dog för snart 15 år sedan och jag har nu min kusin i en annan del av Österrike som inte är bergigt dvs inte så vackert. Lite sol här hemma idag men inte som tidigare…hoppas inte sommaren är slut redan!…
    Kram Maria Hassel

  8. Anne/anneh Says:

    Ååååå så underbart ni har haft det. Vilka bilder! Visst är Österrike och alperna gudomligt! Det verkar Kroatien vara också. Absolut tänkbart semestermål. Vi har ju dock en vecka att se framemot i slutet på månaden då vi ska till Santorini =0D

    Kram Anne

  9. Elin Says:

    Vad härligt med Kroatien! Och så mycket fint du gjort sedan sist. kram Elin

  10. Milla Says:

    Åhh det ser underbart ut! Klart jag är med om du har fler tävlingar! Bara jag har tid så! *kram* /Milla

  11. CamillaE Says:

    Oh, vad härligt ni verkar ha haft det!!! Jättehärliga bilder!

  12. Karin Says:

    Ser ut som en underbar semester!! Tänk att ni passerat genom Trelleborg där jag bor.
    Kram

  13. Morfen Says:

    Vilken härlig resa ni gjort och så många roliga kort du har att scrappa nu. 😀 Kram!

  14. Roofius Blogg Says:

    hej tjejen gillar din blogg! vill du byta länk med min blogg må tro?

Kommentera

